>

Де ж гроші на дороги?

Це інтерв’ю є другою частиною статті «Дороги — це життя», надрукованої у попередньому номері. Воно також є логічним продовженням розмови на попередніх шпальтах газети щодо економіки.

Керівник Служби автомобільних доріг в Одеській області Сергій ЛЕЩЕНКО працює в дорожній галузі вже 27 років. Він каже, що для нього радість, коли з’являються збудовані чи відремонтовані ділянки автомобільних доріг, які тривалий час служать мільйонам людей. Адже, крім іміджу країни і економічного зиску, автомобільна дорога несе культуру.

 

Дороги це життя - Лещенко

— Сергій Васильович, яким чином формується фінансове забезпечення мережі автомобільних доріг?

— Ми зараз залучаємо кошти місцевих бюджетів. Є державний фонд регіонального розвитку, працюємо з обласною адміністрацією. Є постанова Кабінету міністрів України по залученню митних коштів в областях, де є митниці. Також готуємо інвестиційні проекти.

Зараз прийнято лобіювати ці питання, шукати кошти, але я вважаю, що не треба гроші шукати — просто треба віддати дорожникам те, що належить.

Якщо підраховано, що це складає 40–50 млрд на рік, то дайте нам те, що належить згідно Закону України про Державний бюджет. І тоді можна працювати, а не створювати проблему.

Реально тих коштів не вистачає, ми це розуміємо, як і те, чому вони до доріг не доходять. В Україні є всі ресурси: і людські і матеріальні. У нас є цемент, гранітна продукція, кращої від якої у світі немає, є метали, техніка, технології, досвід виконання робіт на магістральних дорогах. Все є, а толку поки немає.

д2

— Чи буде здійснюватися ямковий ремонт в найближчий час на найнебезпечніших ділянках автомобільних доріг області? Наприклад, автомобільна дорога Одеса — Кучургани: обабіч доріг все позаростало, гілки дерев ледве не в салоні автомобіля. Як правило, взимку, коли не ведуться активні ремонтні роботи, дорожні служби приводять до ладу узбіччя доріг: підрізають дерева, чистять смугу відводу. Чи планується співпраця Служби автомобільних доріг з місцевою владою районів області, аби разом це робити?

— У нас в силу тривалих переговорів з районними державними адміністраціями з’явився Меморандум із співпраці. Ми провели зустріч з керівниками РДА, керівниками підрядних організацій, відділу технічного контролю нашої Служби. Я поставив питання конкретно районам: оскільки бюджетні кошти обмежені, давайте приймемо рішення і на вирубку тієї порослі, прибирання доріг, не будемо витрачати бюджетні кошти. Краще відремонтувати проїзну частину, чим тратити кошти на прибирання. Не всі райони відразу відгукнулися, але деякі сприйняли пропозицію — скажімо, Біляївський, Арцизький. Хоча всюди щось робиться, зараз скрізь йдуть акції боротьбі за чистоту довкілля.

Порозуміння є — меморандум підписаний усіма головами РДА і Службою автомобільних доріг. Визначено, що робить Служба, а що район. На кожен район треба багато коштів, а є 10% від потреби. Разом вибираємо маршрут, найактуальніший з точки зору місцевої влади, і концентруємо кошти на певній ділянці.

Одесские трассы: конец цивилизации

Що стосується ямкового ремонту. Частина доріг зруйнована повністю, і там ямковий ремонт неефективний. На сьогодні до 1,5 млн. кв. метрів доріг з ямами, які можна ще полатати, щоб колесо автомобіля не влітало туди. Треба відновити водовідведення з узбіччя, сміття прибрати, але в першу чергу ліквідувати ями. Минулого року було близько 1,3 млн. кв. метрів ям на дорогах, а відремонтовано десь близько 525 тис. кв. метрів. І ми витратили на те майже 80 % від суми експлуатаційного утримання.

Цьогоріч акцент буде такий же. До того ж подорожчали матеріали. З року в рік однакова сума коштів направляється на експлуатаційне утримання без урахування інфляції. Є такі дороги, де десятки років не ступала нога дорожника. Руйнування йдуть з геометричною прогресією. Як тільки минув строк експлуатації, автошляху в момент не стає, він щезає на очах. Тому з тих 1,5 млн. кв. приблизно 0,5 млн. кв. метрів покриття буде відремонтовано таким ремонтом. Виходячи з інтенсивності руху, підхід один: від найважливіших доріг до менш важливих, тому й акцент буде робитися на головні.

Передусім треба відновити габаритно-ваговий контроль. Це питання не потребує якихось додаткових витрат. Але на сьогоднішній день ні поліцією, ні Державною інспекцією України з безпеки наземного транспорту не погоджені направлені нами графіки зважувань. Таке враження, що їм це нецікаво.

Читав недавно, як у Полтавській області з 4 квітня цього року відновили такий контроль. Зупинили автомобіль, вага — 72 т, а буває ще більше. Виписали понад 600 тис. грн. штрафу за перевантаження! Нещодавно повернувся з автомобільної дороги Київ–Одеса. Потік автомобілів насичений, йдуть такі величезні фури — ЕКОНОМІКА ПРАЦЮЄ, АЛЕ Ж ДЕ ГРОШІ НА ДОРОГИ?!

д3

— Чи використовуються зараз в дорожньому будівництві місцеві матеріали?

— Одеська область має свою специфіку: переважна більшість автомобільних доріг збудована саме з місцевих матеріалів з застосування вапняних порід, жорстви, піску. Свого часу це було абсолютно виправдано, і нормальна мережа доріг збудована. Сьогодні ж, з урахуванням інших навантажень, інтенсивності руху і, в кінці кінців, умов життя, ці дороги пережили себе. Всі види робіт, як робити, чим відремонтувати — чи місцевим матеріалом, чи привезти з закордону — в кожному конкретному випадку повинно бути проектне рішення. Воно, як правило, приймається за результатом розгляду декількох варіантів.

Багато питань з експлуатаційного утримання вирішується прямо на лінії, в залежності від конкретних умов. На магістральних дорогах місцеві матеріали використовують як додаткові шари основи, як підстеляючі шари. А жорства в цьому випадку прекрасний матеріал і може бути використана на під’їздних дорогах до невеличких населених пунктів. Її можна використовувати укріплення узбіч.

Зараз є багато в’яжучих додаток, стабілізаторів: спектр широкий, випробуваний і в Україні теж з десяток років. Дуже великий поштовх у цьому дала автомобільна дорога Київ-Одеса, де експериментували з цими матеріалами. Щодо основи із застосуванням цементу — тонна бітуму коштує значно дорожче, ніж тонна місцевого цементу. Та й цементний завод в Одесі є. Тому рішення щодо технології приймається в кожному конкретному випадку.

Ямковий ремонт

— Як ви ставитесь до того, аби на дорогах між невеликими населеними пунктами, обходитись поки що власними силами? Профілювати існуючі покриття, використовуючи при цьому місцеві матеріали.

— Нещодавно Облавтодор поїхав у два райони: Іванівський і Тарутинський, аби визначитись з районною владою, де і що робити. Постало питання щодо дороги між Арцизом та Тарутиним, яка вщент розбита: від Арциза особливо, її там просто немає. А вона державного значення, територіальна, яка з’єднує райцентри з обласним центром. Із 20-и кілометрів п’ять зруйновані повністю. Люди їдуть по узбіччю, це просто жах якийсь. Швидкість 10-20 км на годину. Що робити з цим, коли є невеликі кошти лише на експлуатаційне утримання, адже дорожні роботи завжди були дорогими?

Кажу присутнім: є технології, норми — це добре. А є ще дідівський спосіб: рихлимо де треба, робимо серповидний профіль дороги, забезпечуємо водовідвід, додаємо місцеві матеріали без бітуму, щоб забезпечити дешевий проїзд з рівним покриттям. І ключовим, вирішальним при цьому у найближчому є утримання цього білого варіанту. Біле шосе потребує за необхідності раз на місяць догляду: підсипати матеріалу, підрівняти, підкатати катком. Я знаю білі варіанти доріг, якими їдеш зі швидкістю 120 км/год, правда позаду курява і нічого не видно. Але ж покриття тримається!

Ми прийняли рішення про відновлення дороги Арциз-Тарутине в білому варіанті, іншого шляху немає. Таким чином ми сконцентруємо на це усі наявні кошти . Потім, витративши 1 млн. грн., щомісяця необхідно витрачати від 5 до 10 тис. грн., вчасно обслуговуючи даний відрізок дороги. Бо якщо за нею не слідкувати 3-6 місяців, через рік буде те, що було. Та ще з нашими фурами по 40 тон.

д2

— А місцеві бюджети можуть приймати в цьому безпосередню фінансову участь?

— Сьогодні Бюджетний кодекс дозволяє на підставі ст.91 використовувати дорожні кошти, зібрані місцевим бюджетом: сільськими, селищними та міськими для ремонту автодоріг загального користування. Повинен, зобов’язаний направляти кошти місцевий бюджет на дороги. Ці питання потрібно задавати своїм депутатам і вимагати від них виконання своїх обов’язків. Іншого шляху немає, державний бюджет не надає сьогодні кошти у повному обсязі. Бюджетний кодекс змінили, аби підтягнути місцеві кошти. Треба зустрічний рух, і він потрохи відбувається.

— Ви здійснюєте інформаційну політику у своїй роботі?

— Так, це одне із питань порядку денного. Задля забезпечення прозорості в нашій роботі з початку цього року на сайті Служби я запровадив інформування про те, скільки коштів із певного виду робіт заплановано по кожному району області. Таблиця актуалізується щомісяця.

На початку року двері мого кабінету не зачинялись, приїздили представники всіх районів. Я їм розповідав одне і теж, а потім ми написали листи у всі районні та міські ради та районні державні адміністрації. До них додали дорожню карту про те, як кошти місцевих бюджетів залучати на дороги загального користування.

Порядок залучення коштів наступний:

  • Крок перший — місцева влада визначає, де вона хоче робити ремонт доріг;
  • Крок другий — виїжджають фахівці служби, які визначаються разом з районами по видам і обсягам робіт;
  • Крок третій — відбувається сесія районної чи сільської ради, приймається рішення про асигнування;
  • Крок четвертий — відбувається розробка та затвердження проекту;
  • Крок п’ятий — конкурсна закупівля;
  • Крок шостий — виконання робіт.

Коли ми всіх повідомили про такий алгоритм, двері в мій кабінет почали вже не так часто відкриватися. Пішла робота, і наступні питання задавались вже абсолютно в практичній площині.

Владислав ОЗАРІНСЬКИЙ

д1

Поделиться статьей в социальных сетях: