>

Новини з Березівки — державна реєстрація речових прав

Центр надання адмінпослугНа фото: Сергій ГОРБЕНКО, керівник Центру надання адміністративних послуг в м. Березівка

Успішні реформи, які запроваджує Міністерство юстиції України, вже відчули більшість громадян країни. А успіх цей, насамперед, залежить від того, хто саме впроваджує реформи на місцях. В Одеській області чи не найкраще це вдається Центру надання адміністративних послуг Березівської міської ради. Більше того, про високу якість роботи цього Центру знають далеко за його межами, і на знак довіри до нього приїжджають по допомогу люди з найвіддаленіших районів Одеської області. «Народна думка» теж поїхала в Березівку і поспілкувалася з Сергієм ГОРБЕНКО, який очолює Центр надання адмінпослуг.

— Сергій Олександрович, які проблемні питання виникають у вашій роботі?

— На щастя, як таких проблемних питань в роботі немає. Однак доводиться зіштовхуватися інколи з деякими незручностями, які створюють перешкоди у своєчасному виконанні роботи, а саме: не так добре як хотілося б працює Державний реєстр речових прав на нерухоме майно. Частенько трапляються випадки, коли цей Реєстр зависає. А от наприкінці жовтня та початку листопада цього року Реєстр кілька днів зовсім не працював, внаслідок чого ми не змогли своєчасно зареєструвати там заяви суб’єктів звернення про реєстрацію їх речових прав та видати документи, що їх підтверджують. Дані незручності пов’язані з тим, що саме в цей період Верховною Радою України був прийнятий Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності» від  06.10.2016 р. №1666-VIII, яким внесені зміни до законодавчих актів України, які регламентують порядок державної реєстрації речових прав.

У зв’язку з цими змінами в деякій частині змінився й Реєстр. Так, якщо до дня набуття чинності вказаних змін (02.11.2016 р.) державні реєстратори речових прав, нотаріуси за результатами проведення реєстраційних дій видавали інформаційні довідки, які були без підпису та печатки, оскільки така форма була встановлена на законодавчому рівні, то вже з 02.11.2016 року видаються витяги з Державного реєстру, на яких відображається підпис та печатка державного реєстратора або нотаріуса, в залежності від того, хто видав цей витяг.

Іншим нововведенням, які запровадили дані зміни, є те, що вони територіально обмежили повноваження нотаріусів в сфері державної реєстрації речових прав. Так, якщо до 02.11.2016 р. нотаріуси мали право реєструвати речові права, місцем виникнення яких є територія всієї держави, тобто на всій території України, то вже з 02.11.2016 року вони можуть проводити реєстраційні дії лише тих речових прав, які виникли в межах однієї області. Це означає, що якщо право власності на нерухоме майно, або право, яке є похідним від права власності (наприклад оренда земельної ділянки), виникли на території Одеської області, то і зареєструвати це право може лише нотаріус Одеської області.

— Одне з найпоширеніших питань, яке доводиться вирішувати людям, — це земельне. Чи зручно скористатися ним, оформлюючи документи?

— Дійсно, ще однією незручністю, з якою зіштовхуються, в першу чергу, люди та підприємства–сільгосптоваровиробники, які реєструють договори оренди землі, є те, що в багатьох випадках право власності на землю підтверджується державними актами на право приватної власності на землю зразку 1999 року. Це так звані «жовті» державні акти. В них не відображений кадастровий номер земельної ділянки.

За загальним правилом статті 29 Закону України «Про державну реєстрацію речових право на нерухоме майно та їх обтяжень», державний реєстратор або нотаріус, перш ніж зареєструвати право оренди земельної ділянки, право власності на яку посвідчується таким державним актом, спочатку повинен зареєструвати право власності особи на земельну ділянку, яка передається в оренду, окрім випадків коли таке право власності вже зареєстровано в Реєстрі. А для того, щоб зареєструвати право власності на таку землю, а згодом й право оренди, необхідні відомості про кадастровий номер земельної ділянки, якого в «жовтому» державному акті не має.

В такому випадку заявник повинен ще додатково представити витяг з Державного земельного кадастру, в якому і відображається кадастровий номер земельної ділянки.

Для отримання витягу з ДЗК заявники вимушені звертатись до кадастрових реєстраторів із заявами про формування та видачу такого витягу. В багатьох випадках кадастрові реєстратори зосереджені в іншому місці, аніж державний реєстратор речових прав або нотаріус, до якого звернулась особа за реєстрацією свого речового права. Тому, людям доводиться ходити від одного місця до іншого, щоб нарешті зареєструвати своє право на землю. І щоб такого не було, а було так, щоб людина прийшла до нашого Центру і змогла присвоїти своїй ділянці кадастровий номер, отримати витяг з Державного земельного кадастру та зареєструвати своє право власності на свою земельну ділянку або право оренди на неї, Березівською міською радою планується наступного року розглянути питання про введення до складу нашого Центру однієї штатної одиниці — кадастрового реєстратора. І тоді відвідувачі не будуть бігати туди — сюди, а прийдуть в одне місце і зроблять все необхідне для реєстрації свого речового права на землю. Таким чином, це дасть змогу спростити процедуру оформлення прав на землю.

— Які ще нововведення нам чекати від державної реєстрації речових прав?

— Ще одним нововведенням, яке торкнеться всіх бажаючих зареєструвати наступного року свої речові права є те, що з 1 січня 2017 року зміниться розмір адміністративного збору за таку реєстрацію. Так, якщо протягом 2016 року розмір адмінзбору за реєстрацію права власності нерухомого майна, яка проводилась у строк не більше 5 робочих днів, становив 140 грн., а для реєстрації похідного права (наприклад, права оренди) — 70 грн., то з 1 січня 2017 року адміністративний збір збільшиться. На яку суму його буде збільшено залежить від того, який розмір мінімальної заробітної плати та розмір прожиткового мінімуму доходів громадян буде визначено Верховною Радою України в Законі України «Про Державний бюджет на 2017 рік».

— Чого вдалося досягнути за цей рік, які основні показники роботи вашого Центру?

— Від початку своєї діяльності, а це з травня 2016 року по грудень поточного року, ми надали понад 4 тисячі адміністративних послуг. Левову частку з них складають послуги в сфері державної реєстрації речових прав. За 8 місяців надходження до міського бюджету за рахунок адміністративного збору за надані Центром адміністративні послуги складуть 260-270 тис. грн.

Можливо, ця сума не дуже велика, якщо порівняти її, наприклад, з податковими платежами, які носять загальнообов’язковий характер. Однак, враховуючи те, що основним нашим завданням є надання якісних адміністративних послуг в сфері державної реєстрації речових прав та реєстрації місця проживання фізичних осіб, а не мобілізація податків, адже для цього є органи податкової служби, то можна дійти висновку про те, що дана сума за 8 місяців є доволі значною.

Наприкінці хочу привітати всіх з наступаючим новим 2017 роком та запросити всіх, у кого є необхідність зареєструвати свої речові права в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, до нашого Центру, який розташований в м.Березівка, площаГ.Плієва,9, аби реалізувати своє конституційне право бути повноцінним та повноважним власником свого речового права.

Олеся ОЗАРІНСЬКА

Поделиться статьей в социальных сетях: