>

Олександр ОСТАПЕНКО: «Ще рік-два, і люди будуть вимагати змін не від центральної влади, а саме на місцевому рівні»

Депутат Одеської обласної ради Олександр ОСТАПЕНКОНа фото: Олександр ОСТАПЕНКО, депутат Одеської обласної ради

Депутат Одеської обласної ради Олександр ОСТАПЕНКО увійшов до постійної комісії з питань регламенту, місцевого самоврядування, депутатської діяльності, етики та гласності. Які головні завдання він бачить перед собою — у інтерв’ю «Народній думці». Особливо цікава його думка стосовно формування місцевих бюджетів в умовах децентралізації.

— Олександре Анатолійовичу, як відомо, аналогічну комісію ви очолювали в Одеській міській раді попереднього скликання…

— Так, для мене це не нове завдання, я розумію, про що йде мова. І це з точки зору процедури, а в державних установах, і в тому числі органах місцевого самоврядування, головне — це процедура. Саме регламент формує цю процедуру, і це дуже важлива річ.

— Зазвичай регламентні питання викликають дуже багато суперечок, і навіть саме через це можуть не розпочинатися сесії…

— У порядку денному найближчої сесії є питання прийняття регламенту Одеської обласної ради. І я буду вносити свої пропозиції і рекомендації стосовно формування максимальної прозорості діяльності ради.

— Як звичайним людям розібратися у суті діяльності такої комісії?

— На жаль, сьогодні місцеве самоврядування характеризується тим, що не рідко навіть депутати, які повинні працювати у відповідності із законом про місцеві ради, не знають своїх обов’язків. Тому часто виходять по за їх межі, бувають такі випадки, коли депутатський корпус порушує навіть правила етики. Оскільки наше українське законодавство оберігає посадовців місцевого самоврядування, тобто дає певний статус, який треба підтримувати на високому рівні, то комісія займається розслідуванням діяльності депутатів, які порушили депутатську етику. В тому числі, якщо депутати не виконують свої обов’язки, якщо люди скаржаться на діяльність того чи іншого народного обранця. Комісія може підіймати питання винесення попереджень депутатам, їх відклик і т.д. Тобто, це важлива комісія, яка певним чином характеризує роботу всієї ради.

— Зараз у нас проходить децентралізація, дуже багато процесів трансформуються. На вашу думку, на скільки змінилась роль депутата? Ми пам’ятаємо, що раніше місцеві вибори взагалі не викликали інтерес у людей, ніхто навіть не знав, хто балотується…

— Це дійсно так, адже в нашій країні система самоврядування деградувала протягом 25 років. Вона майже нічого не значила в житті громади і громадян. Вважалось, що місцеві народні обранці взагалі не можуть впливати на стан речей у своїй громаді, в селищі чи місті. Саме тому це викликало зневажливе ставлення до депутатів, які мало що могли зробити. Хіба що вкрутити лампочку в під’їзді під час виборів. Зараз стан речей змінюється, насамперед завдяки реформам, які розпочав уряд Арсенія Яценюка, що стартували саме із фінансової децентралізації, яка спрямувала великі кошти в місцеві громади. Це дало як можливості, так і проблеми. Перша можливість — міські, районні, сільські ради дійсно розподіляють значні кошти і можуть вносити суттєвий внесок в розвиток своєї території, та відчутно впливати на життя людей. Місцеве самоврядування так і побудоване, це перша ланка, яка контактує з людьми, і найбільше впливає на їх сьогодення. Тому вона і повинна бути дієвою та мати можливості, які і надає фінансова децентралізація.

— Тенденція вже відчутна?

— Подивіться бюджет 2018 року, у якому держава збільшує субвенції бюджетам місцевого самоврядування на 10%, а взагалі бюджети зростають на 21%. Та, на жаль, не рідко виникає проблема, коли наші місцеві ради не готові брати на себе відповідальність, і не готові приймати адекватні рішення стосовно розвитку своїх територій, які б відчутно покращували рівень життя. Статистика показує, що 75% місцевих громад кладуть надлишкові кошти в приватні фінансові установи і отримують дивіденди. Це при тому, що в кожному селищі, селі, місті є величезний перелік завдань, які вимагають невідкладних рішень та фінансування. І ці гроші треба витрачати на розвиток громад саме сьогодні, а не просто класти їх на дивіденди, а потім розподіляти на щорічні премії. Тому і треба змінювати свідомість людей, в тому числі і місцевих депутатів, які повинні відчувати, що саме вони є перші за рівнем впливу на життя кожної людини, яка живе на території того чи іншого селища чи міста.

— Ми зараз зіштовхнулися з проблемою, коли люди намагаються взяти владу у свої руки, та іноді це призводить до якихось прикрих речей…

— Люди дуже довго були відлучені від управління своєю ж територією, вони втратили можливості і бажання керувати процесом змін. Пройде певний час, поки люди зрозуміють, що треба від депутатів вимагати витрачати кошти на актуальні питання розвитку громади. Та я впевнений, що це станеться дуже швидко. Ще рік-два, і люди не будуть кричати, що Порошенко поганий чи Гройсман. Громадяни будуть звертатися до міських чи сільських голів, і з’ясовувати, чому за наявності коштів не робиться те, чи інше. В цьому якраз і є ця потрібна для нас трансформація.

Олеся ОЗАРІНСЬКА

Поделиться статьей в социальных сетях: