>

Від впровадження інклюзивної освіти діти стануть лише кращими

інклюзивна освіта - Гриневич

Лілія ГРИНЕВИЧ — міністр освіти і науки України — відома своїми чіткими реформаторськими поглядами. Дієвий міністр українського уряду, яка пройшла в кабмін від політичної партії «Народний фронт», перебуваючи в Одесі, зустрічалася з освітянами, та відповідала на численні запитання представників мас-медіа.

— Лілія Михайлівна, чи дійсно у школі буде відмінено вивчення природничих наук, що передбачає законопроект, який начебто має розглянути парламент?

— По-перше, це не відповідає дійсності, немає такого проекту де були б виключені природничі науки. Більше того, зараз пріоритетом є покращення системи освіти і природничо-математичної освіти. Так, на даний момент в 10 класах у нас поглиблене вивчення природничих предметів обирає тільки 7% школярів, і це означає, що вони вчилися до 9 класу, поки їм повністю не відбили бажання вивчати природничі предмети. Тому потрібно, в першу чергу, зрозуміти як можливо в 5-9 класах покращити викладання природничих предметів, як зробити його цікавішим. Адже у своєму попередньому вигляді система навчання, на жаль, вже не задовольняє очікування сучасних дітей. Крім того, з 2018 року школа має бути реально профільна, тому що до 9 класу у нас діти здобувають загальні знання по всіх предметах, а в 10-11 класах їм треба на чомусь більше сконцентруватись, що вони оберуть.

— Занадто багато всього та загалом?

— Саме так. Викладається 25 предметів одночасно для 10-11 класу, в результаті учні йдуть в репетиторство, не відвідують школу і готуються поза школою до ЗНО, а це неправильно. Під час навчального року вони повинні отримати більшу кількість годин на ті предмети, які обирають за своїм профілем, готуватися до ЗНО і вчити те, що їм буде потрібно для продовження освіти. Тому було запропоновано навчальний план, який має обов’язкову частину 50% та 50% за вибором. Із тих 50% за вибором школи можуть конструювати свої навчальні плани, окрім обов’язкової частини додавати години відповідно до профілю, який вони обрали. У такому випадку, наприклад, якщо ви хочете вивчати поглиблено фізику, хімію, біологію, вам звідкись потрібно взяти на це додаткові години. Отже ви мусите їх взяти з гуманітарного курсу. На сьогодні весь світ вирішує це питання через інтегровані курси. Наприклад, курс історії України і всесвітньої історії ми об’єднали в інтегрований курс. Історія України в контексті всесвітньої історії, — 20-21 століття — нам є що сказати в цей період часу. Цей курс погоджено з Інститутом національної пам’яті.

— Для кого він буде доступним?

— Його можуть обирати ті, хто захоче відповідно займатися поглибленим вивченням фізики, хімії і біології. І навпаки, як що хочете поглиблено вивчати історію, літературу, іноземні мови, вам треба зекономити час з іншої кількості предметів, але ви маєте залишитись людиною з широким світоглядом. Саме тому пропонується інтегрований курс фізики, хімії і біології, який має обов’язкових чотири години, а до них ще можна добирати з вибіркової частини. Тому кількість годин практично не зменшується, але цей курс стає більш інтегрований і практико орієнтований. І не треба вчити масу, наприклад, хімічних термінів для гуманітарія, але є знання, аби прочитати свій аналіз крові і розуміти, що таке роль еритроцитів і лейкоцитів. Тобто йде мова про цілісну наукову картину світу. З цим курсом інша проблема — у нас немає кому його читати, тому він буде тільки пілотний, точково в школах, які його оберуть. Буде проходити підготовка вчителів, що зможуть це зробити. Це поки що експеримент, так що фізика, хімія і біологія нікуди не пропадуть.

— Чи будуть зміни в нас в ЗНО в процедурі?

— Зовнішнє незалежне оцінювання все більше і більше орієнтувалося на перевірку компетентності, а не точкових знань: відтворення тільки дат, термінів і т.п. Тому необхідно робити відкриті частини, а не лише вибір відповіді. І хоча це дорожче ЗНО, ми все одно будемо рухатися в цьому напрямку, бо в школі вчать тому, що перевіряють на екзаменах. Неможливо зробити нову школу компетентною, якщо перевіряти далі будуть тільки знання. Це велика проблема, цьому треба вчитися. Україна вперше входить в міжнародне дослідження «Піза» в 2018 році для 15-річних дітей. «Піза» якраз орієнтована на компетентність, залучившись до неї стане зрозумілим, чого вже вдалося досягнути, і як далі розвивати інструмент ЗНО. Крім того, процедури будуть все жорсткіші, адже техніка дозволяє дуже багато, і важливо, аби всі були в рівних умовах, і неможливо було фальсифікувати результати ЗНО. Зважаючи на минулорічний досвід, коли прокуратура отримувала повідомлення про фальсифікації даних ЗНО, всі бази даних ЗНО, було захищено і така ситуація вже не може повторитись.

— А що ви скажете із приводу того, що в соцмережах продають відповіді на завдання ЗНО?

— Користуючись нагодою, хочу звернутися до наших абітурієнтів: не вірте і не викидайте гроші на вітер. Якщо б з Українського центру оцінювання якості освіти витекли завдання з ЗНО, то була би скасована така сесія ЗНО, всі діти, не зважаючи на те знали вони відповіді чи не знали, чи не бачили цього, змушені були перескладати це ЗНО. Все це величезні моральні збитки і збитки для бюджету країни. Тому Український центр оцінювання якості освіти зробить все, щоб завдання не витекли, і всі, хто порушить умови і прийде з мобільним телефоном, чи іншим засобом, який здатний знімати те, що буде на носіях з завданнями на ЗНО, буде одразу вилучений з аудиторії без права перескладання ЗНО.

— На Одещині в рамках програми розвитку регіону голова Одеської обласної адміністрації презентував проект он-лайн підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. Ви говорили про те, що були проблеми з підготовки в інших регіонах. Чи не планується цей проект або подібні інтегрувати і в інших областях?

— Так, цей проект ми підтримуємо ідеологічно. Я вважаю, що він дуже правильний. Більше того, ми навіть з головою обладміністрації говорили про можливість його розповсюдження на всю Україну, і вже досягли певних спільних кроків, які рано оголошувати, але ми над цим будемо працювати. Я вважаю, що майбутнє змішаного навчання актуальне для України, тому що у нас багато сільських територій, багато малих шкіл. До того ж, коли ти вільний і коли сам формуєш собі графік навчання — це дуже продуктивно і правильно. І коли окрім звичайних уроків діти мають можливість доступу до уроків найкращих вчителів країни, до концентрації матеріалу, з якого вони можуть перевірити себе і підготуватися, це тільки на краще.

— Є 5 тестових областей, в яких будуть впроваджувати систему інтеграції дітей з інвалідністю. Що стосується Одеської області, чи плануються відкриватися дитячі садки, де буде запроваджено досвід інклюзивної освіти, тому що у нас таких немає?

— Це дуже актуальне питання. Крім цих 5 пілотних областей ми намагаємося стимулювати інклюзивну освіту по всій території України. Вперше цього року Кабінет Міністрів України надав субвенцію на інклюзивну освіту понад 209 млн. грн. Частину цих коштів отримала і Одещина. Ці гроші спрямовані на закупівлю саме освітніх послуг для цих дітей в межах звичайного навчального закладу. Завдяки цьому можна запросити логопеда, спеціального педагога, закупити відповідне навчальне середовище для навчання цієї дитини. Сьогодні в Одеській області є небагато інклюзивних класів і інклюзивних груп, наприклад, в дошкільній освіті є 11 інклюзивних груп. Але це початок, цього ще рік тому не було і це означає, що ви рухаєтесь, та рухатися треба швидше. Де ми зіткнулися з проблемою, та це в загальній культурі суспільства, яке звикло, що діти і взагалі люди з особливими потребами ізольовані, і зараз, наприклад, з боку батьків звичайних дітей є застереження, щодо інтеграції дітей з особливими потребами. Я хочу користуючись нагодою заспокоїти їх, що вони побачать, що їх діти від цього стануть тільки кращими.

— Коли розпочнеться нормальне фінансування професійно-технічної освіти? Оскільки ми зараз плануємо якимось чином зберегти її та розвивати, чи планує міністерство освіти разом з урядом передбачити фінансування на матеріально технічну базу для того, щоб створити нові робочі місця?

— В 2016 році профтехнавчальні заклади було передано на місця обласного значення без жодного ресурсу, і це було великою помилкою. Тому ми зараз надали ресурс на місця. По-перше, було спрямовано субвенцію на здобуття загальної середньої освіти. Якщо на всю профтехосвіту країни треба 6 млрд. грн., то 2,7 млрд. грн. йде з державного бюджету як субвенція на загальну середню освіту. Крім того, визначено перелік загальнодержавних професій, які з 1 вересня будуть фінансуватися у тому випадку, коли область готує спеціалістів для різних галузей. Але це важливо, і про це не завжди говорять зокрема в обласних державних адміністраціях. Якщо порівняти 2016 і 2017 роки, то Одеська область отримала на місця додаткового ресурсу понад 4,9 млрд. грн. Зважаючи на це, абсолютно можливо та необхідно додати частину коштів із цього додаткового ресурсу на професійно-технічну освіту. Адже насправді на профтехосвіту є і додатковий ресурс з державного бюджету в вигляді освітньої субвенції, але область і місто мають додати свої додаткові надходження. І я звертаюсь до депутатів рад: вам необхідно піднімати це питання при розподілі коштів в бюджеті. Більше того, ми очікуємо від вас, коли ви оформите земельні ділянки і майно професійно-технічних закладів, і як тільки ви це зробите, постановою кабміну воно буде передано у вашу власність.

Олеся ОЗАРІНСЬКА

Поделиться статьей в социальных сетях: