>

Вісім кандидатів у своїх програмах не згадують про повернення окупованих територій

«У програмах 80% кандидатів у президенти класичні ліві гасла»

На цих виборах президента Центрвиборчком зареєстрував рекордну кількість кандидатів. 44 особи знайшли 2,5 млн грн грошової застави і мають намір змагатися за крісло на Банковій. Громадська організація  «Комітет виборців України» проаналізувала виборчі програми усіх зареєстрованих кандидатів, і дійшла висновку: програми готувалися не аналітичними центрами, не експертними групами, а є продуктом політтехнологів. Майже половина тез програм не належить до повноважень президента, які окреслені в Конституції. А інколи обіцянки кандидатів взагалі виходять за рамки основного закону, пише «Главком«.

Олексій Кошель, голова Комітету виборців, каже, що більшість тез виборчих програм мають декларативний характер і є сумнівними з точки зору реалістичності їх виконання. 

Повноваження президента України
Стаття 106 Конституції
1) забезпечує державну незалежність, національну безпеку і правонаступництво держави;
2) звертається з посланнями до народу та із щорічними і позачерговими посланнями до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України;
3) представляє державу в міжнародних відносинах, здійснює керівництво зовнішньополітичною діяльністю держави, веде переговори та укладає міжнародні договори України;
4) приймає рішення про визнання іноземних держав;
5) призначає та звільняє глав дипломатичних представництв України в інших державах і при міжнародних організаціях; приймає вірчі і відкличні грамоти дипломатичних представників іноземних держав;
6) призначає всеукраїнський референдум щодо змін Конституції України відповідно до статті 156 цієї Конституції, проголошує всеукраїнський референдум за народною ініціативою;
7) призначає позачергові вибори до Верховної Ради України у строки, встановлені цією Конституцією;
8) припиняє повноваження Верховної Ради України у випадках, передбачених цією Конституцією;
9) вносить за пропозицією коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованої відповідно до статті 83 Конституції України, подання про призначення Верховною Радою України Прем’єр-міністра України в строк не пізніше ніж на п’ятнадцятий день після одержання такої пропозиції;
10) вносить до Верховної Ради України подання про призначення Міністра оборони України, Міністра закордонних справ України;
11) призначає на посаду та звільняє з посади за згодою Верховної Ради України Генерального прокурора;
12) призначає на посади та звільняє з посад половину складу Ради Національного банку України;
13) призначає на посади та звільняє з посад половину складу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення;
14) вносить до Верховної Ради України подання про призначення на посаду та звільнення з посади Голови Служби безпеки України;
15) зупиняє дію актів Кабінету Міністрів України з мотивів невідповідності цій Конституції з одночасним зверненням до Конституційного Суду України щодо їх конституційності;
16) скасовує акти Ради міністрів Автономної Республіки Крим;
17) є Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України; призначає на посади та звільняє з посад вище командування Збройних Сил України, інших військових формувань; здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони держави;
18) очолює Раду національної безпеки і оборони України;
19) вносить до Верховної Ради України подання про оголошення стану війни та у разі збройної агресії проти України приймає рішення про використання Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань;
20) приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України;
21) приймає у разі необхідності рішення про введення в Україні або в окремих її місцевостях надзвичайного стану, а також оголошує у разі необхідності окремі місцевості України зонами надзвичайної екологічної ситуації — з наступним затвердженням цих рішень Верховною Радою України;
22) призначає на посади третину складу Конституційного Суду України;
23) пункт 23 частини першої статті 106 виключено 
24) присвоює вищі військові звання, вищі дипломатичні ранги та інші вищі спеціальні звання і класні чини;
25) нагороджує державними нагородами; встановлює президентські відзнаки та нагороджує ними;
26) приймає рішення про прийняття до громадянства України та припинення громадянства України, про надання притулку в Україні;
27) здійснює помилування;
28) створює у межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України, для здійснення своїх повноважень консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби;
29) підписує закони, прийняті Верховною Радою України;
30) має право вето щодо прийнятих Верховною Радою України законів (крім законів про внесення змін до Конституції України) з наступним поверненням їх на повторний розгляд Верховної Ради України;
31) здійснює інші повноваження, визначені Конституцією України.

Про що говорять 44 кандидати у президенти у своїх виборчих програмах?

Якщо говорити загалом, то ці програми не є планами дій президента на найближчі п’ять років. Ці програми є віддзеркаленням результатів соціологічних опитувань. Тобто соціологи вказують на проблеми, які найбільше турбують громадян: війна з Росією, пенсійне забезпечення, низка соціальних питань. І все це дзеркально відображається у програмах кандидатів.

33 із 44 кандидатів вказують у своїх програмах питання пенсійного забезпечення. У нас 12 мільйонів пенсіонерів, вони є однією з найбільших цільових груп для українських політиків. Ось для прикладу Олександр Шевченко: «поетапне зростання за три роки пенсій до еквівалента 300 євро», Сергій Тарута: «середня пенсія не менше як 10 тисяч гривень», Євгеній Мураєв: «розмір пенсії слід встановити на рівні не нижчому від фактичного розміру прожиткового мінімуму», Олександр Вілкул: «пенсія – не нижче 40% від середньої заробітної плати в країні», Володимир Зеленський: «перехід від солідарної до накопичувальної пенсійної системи», Юлія Тимошенко: «пенсійні внески відкладатимуться на особовий рахунок кожної людини».

23 із 44 кандидатів згадують у програмах про проблему високих комунальних тарифів. Ольга Богомолець: «запровадити мораторій на підвищення тарифів для українців», Юрій Бойко: «ми зупинимо зростання цін та зменшимо тарифи», Віктор Бондар: «повний енергоаудит і зниження тарифів для населення й промисловості», Юрій Дерев’янко: «припинити тарифний грабунок людей олігархічними кланами», Сергій Каплін: «скорочення цін на газ в чотири рази», Руслан Кошулинський: «надавати газ та електроенергію для населення за

Зовнішня політика України. Що обіцяють кандидати?

19 із 44 виступають за зближення України з НАТО. Валентин Наливайченко: «інтегрувати Україну до ЄС та НАТО», Петро Порошенко: «наша місія — вступ до Євросоюзу і НАТО», Андрій Садовий: «налагоджувати взаємодію та постійну співпрацю з НАТО, щоб згодом отримати членство»,  Віталій Скоцик: «посилення співпраці з НАТО», Ігор Смешко: «забезпечення сумісності з НАТО, що сприятиме отриманню Плану дій щодо членства в Альянсі».

Натомість не згадують в програмах про потребу в зближенні з НАТО Мураєв, Бойко, Вілкул, Мороз, Тарута, Ігор Шевченко та інші.

До слова скажу, що 36 із 44 кандидатів у президенти підіймають в своїх програмах тему повернення окупованих територій, а от вісім – не згадують про це нічого. Наприклад, Андрій Новак, Віктор Бондар, Сергій Каплін, Олександр Данилюк, Юрій Кармазін…

Міжнародний рух #liberatecrimea під час акції на Майдані Незалежності «Україно, пам’ятай: Крим окуповано!» озвучив дев’ять прізвищ кандидатів у президенти, які отримають «чорну мітку», бо взагалі не висловили публічно свою позицію з питання деокупації Криму або озвучили тези, які просуває Російська Федерація(відновити подачу води, припинити блокаду, що означає перемовини з окупаційною владою, а отже їх певну легітимізацію).
До цього «чорного списку» увійшли Юрій Бойко, Євгеній Мураєв, Олександр Вілкул, Олександр Соловйов, Олександр Мороз, Юрій Кармазін, Сергій Каплін, Олег Ляшко, Віктор Бондар.

Про що це свідчить, що програми кандидатів у президенти ось такі – ніякі?

Ми з вами бачимо, що ці програми готувалися не аналітичними центрами, не експертними групами. Можемо сказати, що більша маса програм – продукт політтехнологів.  До того ж наша організація не спостерігала, коли програми обговорювалися б на предмет реалістичності з вузькими експертними групами. 

Поделиться статьей в социальных сетях: